035 - 693 9000

Vrouw moet naar rechter voor iCloud-wachtwoord overleden man

Toen haar man vorig jaar was overleden kon de 72-jarige Peggy Bush allerlei administratieve zaken, zoals het pensioen, gemakkelijk overzetten op haar eigen naam. Maar toen ze het wachtwoord van het iCloud-account van haar man wilde achterhalen, bleek dat heel ingewikkeld.

Bush en haar man hadden samen een iPad. Daarvan wist ze de ontgrendelcode en kon ze zonder problemen haar favoriete spel spelen. Maar er ging wat mis, het spel werkte niet meer, en haar kinderen wilden dat toen opnieuw installeren. Daarvoor was het wachtwoord van het iCloud-account vereist.
Dat had ze niet, dus besloot haar dochter Apple te bellen. Het eerste gesprek was heel positief, zegt Donna Bush tegen de Canadese zender CBC. “Ze zei: natuurlijk, geen probleem. Stuur ons het testament en de overlijdensakte op en bel ons de volgende keer in aanwezigheid van uw moeder.”

De volgende keer dat ze belde wist een andere medewerker van niks. Het zou één van de vele telefoontjes blijken die de familie Bush moest plegen. De dochter stuurde vervolgens naast het testament — waarin stond dat haar vader alles zou nalaten aan haar moeder — en de overlijdensakte ook een lijst met serienummers van de Apple-apparaten op.

Maar ook dat bleek niet genoeg. “Op een gegeven moment sprak ik iemand die zei: je hebt een gerechtelijk bevel nodig”, zegt haar dochter tegen de zender. Ook een brief aan Apple-topman Tim Cook hielp niet. Uiteindelijk belde iemand van de afdeling klantenrelaties haar op en bevestigde opnieuw: dit is ons beleid.

Toen besloot het gezin CBC in te schakelen. De omroep nam vervolgens contact op met Apple. Toen bleek het opeens wel mogelijk om de familie Bush te helpen en hoeven ze dus niet naar de rechter. Of Apple is geschrokken van de negatieve publiciteit is niet duidelijk, want Apple weigert volgens CBC uitleg te geven.

Experts in het stuk benadrukken dat Peggy Bush waarschijnlijk niet de enige is die hier tegenaan loopt. Daarnaast speelt de kwestie niet alleen in Canada. Doordat alles steeds verder digitaliseert en bijvoorbeeld wachtwoorden niet altijd worden doorverteld aan familieleden, is dit waarschijnlijk een groeiend probleem. Techreuzen Facebook en Google proberen dit probleem op te vangen met opties voor nabestaanden.

Bron: NOS.nl, 18 januari 2016